バイリンガルになるまで

留学経験のない純ジャパがバイリンガルを目指すブログ。2019.11月~2020.1月まで転職活動をし、春から都内ベンチャーに入社予定。

Teachers【先生だったころに思ってたことのメモ】

Nominally I am a teacher. But I usually think I am not a teacher that people want me to be. They usually think a teacher must be a decent and polite man and they should be.

名目上は僕は教師だ。でも僕はいつも人々が求めているような教師ではないと思っている。周りの人は教師はまともで礼儀正しい人物でなければならないと思っている。

But I feel like that kind of notion toward teachers sometimes makes me confused, because I definitely am not as a decent man as they hope. Certainly I like teaching and  kids, who sometimes make me go crazy though, you feel that?

でもそういった教師に対する見方みたいなものが時々僕を悩ませる。なぜなら僕は彼らが望むような人間じゃないからだ。でもまあ総じて考えると、たまにマジでフリークアウトしそうなときもあるけど、基本的には子どもを教えるのは好きだと思う

But I do have no intention of being a better person than others who have different jobs. Teachers are not great because of just being a teacher. What’s great is just making money by doing your goddamn job. It applies to everyone. In that point of view, I even respect people working for commercial companies or something.

僕は、例えば違う職業の人よりも自分がいい人間であるとは思えない。教師はただ教師であるだけでいい人間であるとは限らない。一番大切なことは自分の仕事を持ってお金を稼ぐことそのものだ。それはみんなに当てはまる。その観点で言えば、より利益を求める姿勢で働く民間企業の人たちを僕は尊敬する。

They have a kind of common personality of “cliquish”. They hang out with only colleagues and talk about something about their job, job, job.

なんていうか、教師に共通しているのはその排他性だ。まじで教師仲間としか飲みに行かないし、(余計世事に疎くなる。)飲みに行っても仕事の話が大好きだ。(とにかくひたすら生徒の話。)

If you work at general company, you can’t believe that you talk about the job even though it’s after 5 p.m. or on holidays. I have to admit I also often do that way. I sometimes find myself talking about the job stuff too much and it even gets me tired.

普通の会社勤めの人なら、仕事終わりや休日にまで集まって仕事の話なんてしないだろう。まあ問題はそういう文化の中にいると、自分もいつのまにか同じことをしてるってことだ。時々気づかないうちに生徒の話ばっかりしていてふと気づくとすごい疲れてる時がある 笑

And I got to think why teachers love to talk about the job despite off-hours. I would say that’s because being a teacher itself is a job. As I said, people want us to be a decent as much as possible. And we are always trying to be like that spontaneously and unconsciously.

なぜ教師が勤務時間外に仕事の話をするのが好きなのか考えてみた。それは教師であること自体が仕事であるからだと思う。先に言ったように、一般の人は僕たちにできるだけまともであるように、そして教師然としているように望む。そして僕たちは無意識に、また自発的にそうなろうとする。

We teach kids as a good man, trying to be a good person, whether it’s true or not. Anyway, I mean we teachers have less border between a job and off-hours than other people do in that sense, whether good or bad.

僕たちは「手本になる大人」として子どもを教えようとしている。(たとえそうでなくても)

まあとにかく、仕事とプライベートの境界線上がかなり曖昧な職業だと思う。それがいいのか悪いのかはわからないけど。